Friday, April 29, 2011

She was admitted to the hospital today (T_T)


Assalamualaikum w h t.,

Just now while I was mop the floor in the kitchen, my friend, Alie told me that our friend's mom was admitted to the hospital this evening. My friend's mom had breast cancer. It's been a few years ago. But currently it is already in stage 4.  I just feel very sad for her till I almost cry because it reminds me the feeling of LOOSING A MOTHER.

I had visited her mom several months ago, but at the time she was healthy. A few weeks ago, I visited her with my friends and i found that her mother's hand was start to swollen. All I can do now is praying for her mother.

Be strong Ada !



Wednesday, April 27, 2011

Salah ke nak berubah ke arah kebaikan? Hipokritkah kita?


Assalamualaikum,

Selamat pagi. Pagi ni, sekarang ni sepatutnya saya kena study. Tapi hati tergerak nak buat satu entry. Takpe takpe lepas ni I study ye..

Persoalan yang selalu bermain dalam kepala otak saya -> Kenapa orang susah nak terima kalau orang lain nak berubah ke arah kebaikan? Apa jawapannya? Saya sendiri pun tak pasti. Tapi benda ni memang dah lama bermain dalan fikiran saya. Saya tertanya-tanya kenapa mesti ada yang dengki kalau kita nak berubah? Eh dengki ke? DAN bila seseorang buat perubahan ke arah kebaikan, ayat-ayat yang biasa kita dengar:

"Dah kenapa dengan dia ni? Buang tebiat ke hape?"

"Ee.. Menyampahnya aku. Hipokritlah dia tu. Nak menunjuklah tu konon."

"Eleh... Nak suroh orang lain puji la tu."

"Eh, dah insaf ke?"

Tapi jarang sangat kita dengar orang kata:

"Alhamdulillah, semoga dia akan terus jadi baik."

"Baguslah kalau dia betul-betul nak berubah"

"Kalau dia betul nak berubah, kita kena tolong dia."

Kenapa timbul persoalan-persoalan macam ni? Pada pendapat saya, mungkin diorang tak matang lagi dalam memikirkan tentang perubahan ke arah kebaikan seseorang. Tak semua orang dilahirkan baik. Maksud saya, takde lah keluar-keluar je terus jadi baik. Ada sesetengah orang memang sejak azali lagi memang baik. Ada juga sesetengah orang, dia nakal dulku then baru jadi baik. Manusia tak sempurna. Kita sentiasa perbaiki diri. Bukan lahir-lahir je terus jadi baik macam malaikat. 

Agaknya diorang dengki bebebo gamaknye dengan orang-orang baik ni. Diorang tak senang duduk tengok kawan dia baik dengan orang lain, susah hati tengok kawan dia hidup senang, dia susah hati kalau tak tengok orang lain susah. Ni sebenarnya bisikan Shaitonirrajim lah ni. Setan je buat kerja-kerja jahat macam tu. Halang anak-anak Adam buat baik. 


Syaiton dan konco-konconya memang akan rasa sempit hati bila nampak orang bergerak ke arah kebaikan. Dia rasa bengang, rasa marah dan rasa sangat-sangat la bengkek bila tengok orang buat baik. Sebab, tujuannya atas muka bumi ni terganggu. Semasa dia dilempar keluar dari syurga, dia telah bersumpah kepada Allah SWT:
Allah SWT berfirman:
“Iblis pun berkata: Oleh kerana Kau telah menyebabkan aku tersesat, maka sesungguhnya aku akan mengambil tempat menjadi penghalang mereka dari jalanMu yang lurus. Kemudian aku datangi mereka dari hadapan serta dari belakang mereka, dan dari kanan serta kiri mereka, dan Engkau akan mendapati tidak ramai dari mereka yang bersyukur” Surah Al – ‘Araff aayat 16-17.
Tapi benda ni, kalau cakap pada pengutuk-pengeji ni, mereka tidak akan faham.
Maka, jadikan ini inspirasi, kekuatan kepada yang nak merubah diri, agar terus sabar dan tabah. Hendak kembali kepada fitrah, hipokrit apanya?

Kenapa orang tak nak berubah? Tak pernah pula saya tanya orang,

"Ey, asal ko ni jahat ha? Ko tak nak berbuah jadi baik ke?"

Tapi mungkin orang lain ada tanya. Hehe.. Tapi akan ada orang jawab,

"Aku tak nak hipokritlah. Buat apa aku nak buat-buat jadi baik. Aku lagi suka hidup macam ni. Nak jadi-jadi baik bagai pulak. Aku bukan HIPOKRIT ok!"

Saya ada terbaca dalam satu page tu, dia kata mana kita tahu yang kita ni sebenarnya jahat@nakal , bukan baik? Siapa yang ajar? Dalam satu hadith, Rasulullah SAW bersabda,

“Setiap bayi itu lahirnya di atas fitrah, ibu bapanya(suasana pembesarannya) lah yang menjadikannya yahudi, nasrani dan majusi”


Kenapa Rasulullah SAW tak cakap: “Ibu bapanya(suasana pembesarannya)lah yang menjadikannya islam, yahudi, nasrani, dan majusi” ? Kenapa? Sebab bayi itu dilahirkan atas fitrah. Fitrah=Islam. Islam=baik.

Jadi, siapa kata menjadi baik itu hipokrit? Jadi jahat la hipokrit. Sebab jahat/nakal dan segala yang berkaitan dengannya itulah yang bukan diri kita sendiri.
Allah SWT pula berfirman:
“Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (Dia berfirman): Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar, kami menjadi saksi(mengakuinya)” Surah Al-A’raff ayat 172.
Sebelum kita lahir lagi, fitrah kita adalah beriman. Fitrah kita adalah Islam. Fitrah kita adalah taat kepada Allah SWT. Sebab itu, pernah dengar kan kata-kata: “Bayi itu suci dari dosa”
Jadi, nak berubah kepada kebaikan, nak jadi hamba yang taat, Nak jadi anak yang soleh/solehah, nak jadi sahabat yang baik, kat mana hipokritnya? Ce bagitahu sikit.
So, kepada adik-adik, abang-abang, kakak-kakak yang mahu berbuah ke arah kebaikan,teruskan. Jangan biar kata-kata orang lain yang nak menjatuhkan semangat tu menguasai diri. Saya pun beepesan kepada diri sendiri.
Jadi renung-renungkan dan selamat beramal.

Monday, April 25, 2011

Facebook PARTY!!!



photo


We, orang Malaysia, have THE MOST FACEBOOK FRIENDS on average. We, as a nation, spend THE MOST TIME on Facebook.

Wouldn't it be great if all of us come together as one and do a super duper huge petition to get Facebook to acknowledge Malaysia the Facebook capital of the world?

Challenge accepted!! Nothing is impossible so let's come together hand in hand and start inviting your friends, Churpers! 

Just add your profile picture to the Movement gallery. Your picture will help us create the largest FB invite card ever. So large FB won't ignore us! Pledge your support and you could win an exclusive invite to DiGi's LIVE FB Party.

C’mon, click for more info, share them & make us the top of the world! Yeeha!

Sunday, April 24, 2011

E'eh random questions again...




What is your first name?
Syazana

 In what city/town were you born?
Segamat

Do you get along with your parents?
Yes of course. I heart my parent very much.

How much time each day do you spend on the computer?
Depends on what am I wanna do.

Do you consider yourself to be a good driver?
Yes.

Who is the last person you call?
Ifrahim Ah Ah. Hahahaha *evil laugh*

Who is the 4th person on your missed call list on your cell phone?
Aliya

When you looked at yourself in the mirror today, what was the first thing you thought?
Go and wash your face!

How much cash do you have on you?
Currently? RM20 T_T

What shirt are you wearing?
I am wearing a long blouse.

Are you good at maths?
Yes.

Do you go shopping at least once a week?
I wish I could.

Are you a plant killer?
No! I am a plant lover.

plant food cartoons, plant food cartoon, plant food picture, plant food pictures, plant food image, plant food images, plant food illustration, plant food illustrations  

Are you single, dating, or married?
Single & dating.

How do you take your coffee?
When I want to.

What time do you send yourself to bed?
12 a.m or 1 a.m or… I don’t know.

What is your favorite ring on your phone?
Ceh! I’ve lost my phone. But just love the classic ring. *still answer the question*

Have you ever missed someone who dumped you a lot?
Turuttufff..!!! Yes. Demmit!

Name the brand of your shoes you're currently wearing?
Bata (^_^)v

What were you doing at midnight last night?
Sleeping.

What did your last text message you received on your cell say?
“Good. Bear in mind and heart. Don’t let it gone with the wind” *have been translated*

Who is your last text message from?
Mr. Burger.

Do you like someone?
Yes.

Your worst enemy?
Shaitonirrajim!

Favorite age you have been so far?
21. Sweet….. (^_^)

Have you ever broke someone’s heart?
Err… Yes.

Have you ever wondered if someone you loved will loved you back?
Of course. What the question….

Last thing you yelled about?
I do not yell to people. That’s sound rude.


Do you collect anything?
Coins.

Do you wear perfume?
Yes.

What is a useless fact you know?
Being lazy.

Have you ever ridden a horse?
Yes.

How many high heels do you own?

Didn't count.



Saturday, April 23, 2011

Alahai perempuan...


Assalamualaikum.

Semalam saya dengan housemate pergi KB Mall beli stationery kat SMO. Eh cakap pasal SMO ni tetiba teringat kejadian yang berlaku kat Alie dulu. Dia pergi SMO, then beli magazine apa tah tak ingat. Bayar lah kat cashier tu RM 50. Lepas soping-soping tu weols pegi la Mekdi duduk lelepak kejap. Lepas tu tetiba Alie buat muka suspen dengan mata yang agak terbeliak.

 "Eh tadi cashier tu wi mula dop duit balance aku?"

Saya dengan rilek je jawab la "Eh mana aku tau.."

Ali kata lagi sambil godek-godek pursenya "Tapi resit ni ade. Bakpe duit tadop.. Aku wi lime puluh ya tadi. Buku tu tujuh inggit lapang poseng je. Tadop ni duit balance puluh ya pak keping ni." (Masa tu duit dalam beg duit dia ada duit 50 50 je) 

Saya pun jawab dengan muka agak risau "Ce ko gi balik kat kedai tu gi tanye akak tu"

Nak dijadikan cite, mungkin akak cashier tu lupa nak bagi balance balik sebab beberapa hari lepas tu lepas weols jumpa supervisor dia, supervisor u bayar balik duit balance tu.

Ok kembali kepada cerita asal. Sebelum tu weols pergi lah kedai kasut kejap sebab kawan saya nak beli sandal. So pada masa yang sama survey-survey lah sandal untuk dia. Lepas tu saya ni mate melilau lah ke sana sini dan ternampaklah saya sorang budak perempuan dengan pakaian yang agak pelik.

Oh maaf lah.. Saya tak pandai lukis guna paint ni.

Ok then I was like nak nganga mulut luas-luas sebab ni pertama kali saya tengok orang pakai macam tu. Ok mungkin carigan dia koyak OR maybe cardigan dia basah OR maybe dia punya rambut buruk. ^#%$*&%# !! Apoda pakai cenggitu.. Saya tak kata lah saya ni baek bebeno kan, tapi at least cari la baju lengan panjang. Hadoyai...

Lepas tu masa jalan-jalan nak balik, jumpa lagi dengan fashion sama macam tu. Cuma kali ni lengan dia panjang 2 inci daripada yang tadi. Paras baju dah sama kat pinggan seluar. What the... Itu macam pun ada jugek..

Hai perempuan sekalian, kalau agak-agak baju tu singkat n pendek lengannya, cari-carilah cardigan ke sarung lengan ke apa ke.. Buruk bebeno tahu tak orang tengok rope itu.. Macam cacat je. Apa-apa pun, saya tak nak la kata lebih-lebih. Yang baik itu datang dari Allah dan yang buruk itu datang dari diri kita sendiri.

Wallahualam.

Thursday, April 21, 2011

4 Golongan lelaki yang akan ditarik oleh kaum wanita ke neraka


Betapa hebatnya daya pikat dan tarikan wanita, bukan saja di dunia. Namun di akhirat pun demikian, maka kaum lelaki yang bergelar ayah, suami, abang, atau anak harus memainkan peranan mereka dengan sungguh-sungguh.  Di akhirat, wanita akan menarik empat golongan lelaki bersamanya ke dalam neraka.  Entri kali ini bukan untuk memperkecilkan wanita tetapi sebaliknya supaya kaum lelaki memainkan peranannya dengan hak & saksama berdasarkan Al-Quran dan As-Sunnah serta berwaspada akan tanggungjawab yang dipikul.



BAPANYA
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji & sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat, tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

SUAMINYA
Apabila si suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan muhrim. Apabila suami mendiam diri walaupun dia seorang alim seperti solat tidak bertangguh, puasa tidak tinggal maka dia akan turut ditarik oleh isterinya ke neraka.

ABANG-ABANGNYA
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang-abangnya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM, tunggulah tarikan adiknya ke neraka kelak.

ANAK LELAKINYA
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari Islam, bila ibu membuat kemungkaran pengumpat, mengata & sebagainya, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Nantikan tarikan ibunya ke neraka.

Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH SWT nilaikan seseorang muslim dengan SYURGA, semua kaum muslimin yakni yang mengucap kalimah tauhid dijamin masuk syurga dengan itu janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji dan peluang yg ALLAH SWT berikan pada kita.

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perem-puan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) ALLAH adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AL-AHZAB=59