Friday, February 21, 2014

Mangsa di temui

Alhamdulillah. Syukur.

Kesemua mangsa sudah dijumpai. Lepas Azan, mayat mangsa timbul. Berakhir sudah penantian yang tak pasti.

Doakan kesemua mangsa ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh. Sesungguhnya perancangan Allah yang terbaik.

Follow up Kejadian lemas di Sungai Segamat

Salam semua.

Tadi dapat berita ada lagi 2 mayat telah dijumpai. Mayat timbul sendiri katanya. So sekarang ni ada lagi 3 mangsa masih tak jumpa.

Sama-sama kita doakan semoga Allah permudahkan urusan mencari semua mangsa. Dengar khabar sultan Johor nak turun padang.

Ayah kata menurut orang-orang yang biasa dengan kes-kes macam ni, bila mangsa dah timbul kena cepat-cepat ambil sebab kalau dah tenggelam semula memang takkan timbul lagi. Penyelesaiannya, mak kandung mangsa kena seru nama mangsa supaya timbul semula. Wallahualam.

Tragedi Berdarah 21 Februari 2014 - 8 mangsa lemas di Segamat


Salam.

Hari ni berlakunya tragedi besar yang menggemparkan seuruh Malaysia. 8 orang pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Buloh Kasap lemas di sungai Buloh Kasap. 

Katanya diorang semua ada 12 orang, pergi jogging. Lepas jogging gi mandi kat sungai Buloh Kasap. Tempat tu tempat korek pasir. Ayah kata kat tepi memang cetek, tapi depan sikit dah dalam. Yelah tempat orang korek pasir kan.


Bermula dengan seorang dari mereka dikatakan lemas, kawan dia nak tolong pun turut lemas sampai lah mangsa yang ke lapan. Kawan yang 4 orang panik gi panggil orang minta tolong. Dari situ lah gamaknya berita tersebar.

Tengahari tu Ayah dah bagitahu pasal berita ni. Lepas tu Ayah kata Daniel pun terlibat sama. Terkejut aku. Tak sangka. Perasaan bimbang mula menyelubungi. Ayah pergi ke tempat kejadian memandangkan Daniel tu anak kawan baik dia.

Pada jam 3.26 petang mangsa pertama dijumpai, Mohammad Hafizul Daniel bin Nor Hashim. Allahuakbar! Memang sah Daniel. Ayah SMS aku bagitahu "Sorg dah jumpa - Daniel" Aku dah rasa nak nangis dah masa baca SMS tu. Bila Ayah kata Daniel meninggal, air mata aku dah jatuh. Tak boleh tahan. Ayah kata masa kat sungai tu, dia nak tengok Danial. Dia buka plastik hitam yang tutup mayat tu, berjurai air mata. Ayah dah anggap Daniel macam anak sendiri.


Arwah Daniel dah macam adik aku. Dari kecik selalu datang rumah aku main-main dengan adik-adik aku. Kadang-kadang tu sampai tak nak balik. Memang rapat dengan keluarga kami. Family aku balik Kelantan pun bawa dia sekali. Pergi jalan-jalan pun kadang-kadang bawa dia. Ya Allah, sedihnya.

Masa melawat kat rumah arwah petang kejadian, aku tengok Mama je aku dah sebak. Mama kata Daniel kata nak gi jogging je, tak sangka dia pergi situ. Malam tu dia makan roti habis separuh paket.

Syahid dunia. Allah ambil mereka pada hari Jumaat yang mulia. Semoga Allah tempatkan mereka dikalangan orang-orang yang soleh. Mungkin Allah nak selamatkan mereka dari dunia yang penuh dusta ni. Masa depan kita tak boleh nak ramal. Allah Maha Mengetahui.


Setakat ni baru 4 orang mangsa telah ditemui. Kita doakan agar kerja-kerja mencari mangsa seterusnya dipermudahkan. Aameenn.

Saya akan update kemudian.

Monday, February 10, 2014

Belajar tinggi-tinggi, tapi ...


Dulu masa saya kecik-kecik, saya selalu dapat nombor satu dalam kelas tadika dan sekolah rendah,
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.

Dulu saya dapat 5A dalam UPSR,
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.

Dulu saya dapat tawaran masuk MRSM,
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.

Dulu saya dapat 8A dalam PMR,
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.

Dulu saya dapat tawaran buat kursus medic kat Indonesia,
Semua orang puji saya dan ibu saya akan gembira dan peluk cium saya.

Tapi,


Bila saya buang semua keduniaan itu dan nerikrar untuk turut berjuang menjadi kebanggaan Rasulullah, saya bawa beg dan merantau ke seluruh dunia, saya berhenti di Afrika untuk belajar ilmu agama, dan balik ke Malaysia dengan kesan-kesan Sunnah Rasulullah di badan saya,
Semua orang mencemuh dan memandang rendah kepada saya.

“Ada ke patut budak lulusan MRSM masuk pondok? Dah la sijil tak diiktiraf, belajar jauh-jauh sampai Afrika pulak tu? Nanti nak makan apa? Bodohnya. Memalukan mak bapak, peluang besar jadi orang besar dilepaskan pulak…”

Kata mereka…

Tetapi…

Pada suatu Subuh,

Saya ke masjid bersama ibu saya di mana saya merupakan imam di masjid itu.

Saya bacakan surah ‘Abasa.

Dan sebak ketika sampai ayat:

“Yaumayafirrul mar’umin akhih”

“Wa ummihi Wa abih”

Selesai solat, semasa perjalanan pulang, ibu bertanya kenapa saya sebak ketika sampai di ayat itu?

Saya jelaskan. Ayat itu menceritakan tentang huru hara mahsyar sehinggakan seorang insan itu akan lari daripada saudaranya.

Ibunya… Ayahnya… Isterinya… Anak-anaknya…

Saya katakan, didunia ini, bila kita jadi kaya orang puji kononnya kita Berjaya. Bila kita gunakan dunia untuk mengejar akhirat, orang akan kata kita gila. Sedangkan di mahsyar nanti, semua ‘kata-kata’ orang itu langsung tak bernilai kerana ibu, bapa, anak, isteri, saudara yang di dunia ini sangat rapat dengan kita pun kelak di mahsyar mereka akan saling melarikan diri daripada berjumpa kerana takut dituntut.

Maka saya sebak kerana saya risaukan apa keadaan saya di mahsyar kelak. Pujian orang ramai selama berbelas-belas tahun itu langsung tak bagi manfaat pada saya. Kejian selama bertahun-tahun kerana mengorbankan dunia demi agama juga tak bagi mudarat pada saya.

Lalu kenapa manusia masih mengejar pujian orang ramai dan takut dengan celaan mereka?

Ibu sekali lagi memeluk saya, tersenyum sambil menangis dan berkata, “Sejuk perut mama dapat anak macam Bangcik..”

Maka itulah kali pertama dalam hidupku berasa sangat gembira akan “pujian” ibuku. Pelbagai pencapaian demi pencapaian yang saya dapat DULU, saya tidak pernah merasa gembira seperti ini walaupun dulu juga saya dipeluk cium ibu dan dipuji.


Wahai hamba Allah,

Apa sebenarnya yang kalian kejar?

Apa pula sebenarnya yang mengejar kalian?

Mengapa kalian masih mengejar pujian sia-sia manusia?

Sedangkan malaikat maut pula tidak pernah lelah siang malam mengejar kalian.

Wahai saudaraku,

Apakah kalian sedar nafas kalian hanya berbaki beberapa lagi, sebelum lubang kubur kalian digali?

Apa yang saya ada dan kalian ada, untuk Allah dan Rasul bangga?

Masalah KITA yang masih bernyawa ini, dah ambil bekal ke belum? Atau masih leka dengan mainan-mainan sekeliling kita?

Bak kata kalam Saidina Ali r.a., “Hidup di dunia ini ramai yang terlena, akhirat nanti baru terjaga.”

Jangan kita termasuk dalam golongan yang ‘ramai’ itu, kerana yang ramai itu kononnya “normal” di akhir zaman ini.

Masuklah dalam glongan yang sedikit kerana yang sedikit itu akan masuk ke syurga selama-lamanya.


Pesanan untuk kita bersama.

Friday, February 7, 2014

Apabila "Islam" semakin hilang...


As salam,

Tadi blogwalking. Aku tertarik dengan satu entry dari blog Cikgu Mat. Sejujurnya, sebak rasa bila baca tulisan beliau. 

Allah.. Apa akan terjadi pada umat Islam zaman anak cucu kita nanti? Dunia yang penuh kemodenan ini hampir menutupi segala aspek keislaman dunia. Ada lagi ke nanti orang pergi Mekah nawaitunya semata-mata untuk beribadat? Atau nawaitunya beribadat sambil membeli-belah? Atau sekadar menunaikan kewajipan sahaja?


Mohon share ye Cikgu Mat artikel tersebut.

Siapa yang baru sahaja pulang dari umrah sekarang pasti membawa gambar-gambar kawasan Arab Saudi yang semakin maju, gilang gemilang dengan segala puncak menara di merata-rata ceruk Mekah dan Madinah. Sebanyak $ 26 billion telah dibelanjakan untuk tujuan ini. Tapi tahukah anda, apa yang berlaku di sebaliknya?!

Dari apa yang kita boleh lihat struktur ikonik lama Masjidil Haram telah pun dimusnahkan untuk memberi laluan kepada rekaan model lebih kontemporari. Pemusnahan bangunan Masjidil Haram yang dibina oleh kerajaan Ottoman/Uthmaniyah ini menerima tentangan ramai pihak terutamanya ahli arkaelogi yang merasakan kerajaan Saudi merosakkan struktur bersejarah Islam tanpa mempedulikan kesannya.


Pihak Saudi memberi alasan bangunan binaan kerajaan Ottoman/Uthmaniyah ini mempunyai rekaan bida'ah/syirik kerana terdapat ukiran nama sahabat. Selain itu juga terdapat perancangan untuk memusnahkan stukutur kubah Masjid Nabawi sekarang kerana ia juga dikatakan tidak cukup Islamik.

Kenapa tidak cukup Islamik?

Kerana kubah hijau yang menutupi makam Rasulullah SAW juga dikatakan bida'ah. Kubur tidak boleh mempunyai tanda mengikut fahaman Wahhabi. Kuburan Saidina Umar dan Abu Bakar yang disemadikan bersebelahan makan Rasulullah juga akan dimusnahkan suatu hari nanti jika keadaan ini berterusan.

Walaupun atas nama pemodenan dan pembesaran Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, tetapi itu bukanlah tiket khas untuk menutup sejarah dan tempat tinggalan Nabi SAW dan para sahabat!

Persoalan ini membawa kepada soalan  seterusnya, iaitu, "Mengapa hanya pihak SAUDI mempunyai hak membentuk arah tuju Mekah dan Madinah? Kenapa tiada persetujuan diambil terlebih dahulu sebelum projek pembinaan/pemusnahan ini dilakukan? dan haruskah Mekah dan Madinah berada di bawah jajahan keluarga Al Saud"


PERSOALAN DEMI PERSOALAN

Kesemua projek naik taraf dan pembangunan di kedua-dua kota suci Islam ini dilakukan di bawah arahan Raja dari keturunan Saud, sebab tu nama negara tersebut Arab Saudi. Beliau juga digelar "Penjaga Dua Masjid Utama".

Keyword disini ialah PENJAGA dan bukannya TUAN PUNYA. Di dalam Islam sendiri kita sedia maklum wujud konsep MUSYAWARAH. Jadi mengapa tiada musyawarah dilakukan diantara kesemua pemimpin negara Islam untuk membincangkan hala tuju permodenan Mekah dan Madinah?

Pihak Saudi nampaknya sangat autokratik dalam membuat keputusan permodenan. Tak mengapalah untuk keselesaan orang awam tapi kalau dah sampai menghancurkan tempat-tempat sejarah sahabat dan Nabi SAW, apa cerita ni?!


Kemudian semua projek pembinaan diberikan kepada firma Saudi Bin Ladin Group. Kita semua sedia maklum bila seseorang Muslim itu menderma kepada pembinaan sebuah masjid, surau atau tanah wakaf, pahala dari pemberian mereka itu akan berterusan sehingga hari kiamat. Kenapakah keluarga Al Saud dan Bin Ladin memonopoli projek ini tanpa perbincangan dari semua negara Islam?

Tidak banyak pemimpin Muslim yang berani menegur monopoli  2 masjid suci ini untuk kerabat dan kroni mereka sendiri? Hanya Presiden Turki dan Iran yang mempunyai semangat dan keberanian untuk mempersoalkan kemusnahan bangunan bersejarah Islam di Kota Mekah dan Madinah yang sedang giat dilakukan kerajaan Saudi. Mereka juga membantah pengkomersilan melampau yang berlaku di Mekah.

Contoh pengkomersilan melampau ialah Raffles Makkah Palace, hotel mewah siap dengan butler yang terletak bersebelahan Masjidil Haram. Menara jam gergasi yang ada sekarang pula rata-rata dipersetujui telah mengalihkan perhatian umat Islam dari memandang Kaabah.

Saya yakin anda pasti bersetuju bahawa tarikan utama Mekah sepatutnya ialah untuk beribadah dan melihat Kaabah. Bukannya pergi hotel mewah dan jam gergasi tertinggi di dunia. Agak ironik rumah nabi, sahabat, makam isteri-isteri nabi dan telaga nabi dimusnahkan kerana "bida'ah" dan di atas tapak yang diratakan itu pu dibina cawangan makanan 'HARAM' Starbucks, Marks and Spencer, Raflles Hotel dan McDonalds.



Antara kesan yang nyata akibat permodenan Mekah dan Madinah ialah kos untuk menunaikan haji serta umrah menjadi terlalu mahal. Ini mengakibatkan umat Islam yang sepatutnya sudah mampu menunaikan haji terpaksa mengumpul lebih banyak wang untuk memenuhi rukun Islam ke 5.

Ramai golongan tua yang baru pulang umrah mengeluh Mekah yang mereka lawati pada tahun 90-an ketika menunaikan haji dahulu sudah hilang. Menurut mereka pengkomersilan yang melampau membuatkan Mekah terasa seperti seakan sebuah theme park dan bukan lagi tempat untuk beribadat kepada Allah.

Salah siapa kalau bukan kerajaan-kerajaan Islam sendiri yang memberikan keluarga As-Saud keizinan mutlak untuk melakukan apa yang mereka suka. Kalau berani bersuara kuota Haji negara akan dikurangkan oleh As-Saud and Co. Islamik kah ini?!

Last but not least mungkin lebih baik jika Makkah dan Madinah menjadi mini country seperti Vatican dimana penjaganya digantikan mengikut undian umat Islam. That way tak ada one person yang boleh buat keputusan sesuka hati. Ini juga akan membebaskan Mekah dari menjadi milik keluarga As-Saud untuk mendesak negara Islam lain untuk menutup mulut mereka atau dikurangkan kuota apabila sebarang rancangan mereka digugat atau dipersoalkan.



Semoga Allah membantu kita semua dan Islam walaupun saya sedar bahawa salah satu daripada tanda akhir zaman atau kiamat kecil adalah apabila kaum yang dahulunya mengembala kambing di gurun-gurun mula berlumba-lumba membina bangunan yang tinggi-tinggi (atas tujuan menonjolkan kekayaan mereka).

Moga Allah sentiasa merahmati kita dan memahamkan kita betapa pentingnya peninggalan sejarah tamadun awal Islam kepada kita.

Apa pandangan anda?

Wallahualam.

SUMBER : HEALTHY LIFE



MELAYU


MELAYU

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua'alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual


Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Segala yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka


Nukilan Usman Awang


Tuesday, February 4, 2014

Kerana GST


Nasihat Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli syorkan belia kahwin sebelum April 2014.

Why?

Untuk mengelakkan daripada menanggung kos perkahwinan yang 'bakal' tinggi.

See?

Betapa payah golongan belia zaman kini nak mendirikan rumahtangga. Mana taknya. Lepas GST nanti, semua ada tax. Photographer, catering, mak andam semua. Silap hari bulan tukang pasang inai pun kenakan GST.

Dengan kadar kemaikan sekarang ni, aku terfikir mampu ke kita?

“Jika perniagaan katering itu tidak mendaftarkan syarikatnya untuk mengenakan GST kepada pelanggan, ini akan menyebabkan dia terpaksa menanggung caj yang dikenakan kepadanya oleh pembekal dan tidak boleh buat tuntutan kredit GST daripada kerajaan. Jadi syarikat katering ini akan mendaftar juga,” katanya.

“Jika katering itu adalah sebuah syarikat berdaftar dengan GST tetapi tidak mengenakan caj GST terhadap pelanggannya, pemilik perniagaan boleh dikenakan hukuman denda atau penjara,” katanya.


Padan muka hangpa =.=!